Jumaat, Mac 27, 2009

Haiwan Peliharaan

Hari ni saya nak stories pasal 2 jenis haiwan peliharaan yang ada kat rumah saya ni.Bukan ayam, bukan itik, bukan lembu dan jugak bukan kucing ya....jom tengok apa yang ada...







Nampak tak apa dalam bekas tu...Haha...maybe ada yang tau kan...Jom tengok kat bawah apa sebenarnya yang ada dalam ni...


?
?
?
?
?
?



Tadaaaaaaa...ia adalah kura-kura ya...tadi kat atas tu nampakkan tapi cuma sekor jerr, tapi setelah di 'make over' barulah nampak 2 ekor lagi...kura-kura ni aiman & afiq bela dari sebesar 2 jari jer...skrg ni tengoklah bape jari dah besar dia.

Air kura-kura ni cepat kotor tau, kadang-kadang saya nilah yang jadi tukang tukar airnya...kalau ikutkan hb tu, dia suruh lepaskan jer kura-kura ni tapi saya kesian kat aiman & afiq tu...so untuk menutup mulut hb, terpaksalah saya meng offer kan diri jadi tukang tukar air...


Dannnnnn....ini pulak....haiwan kesayangan hb......








haha...benda alah ni akceli adik saya yg beli. Time beli dulu rega dia rm 120 dan benda alah ni sangatlah kecik. Sekarang ni u olls tengok betapa besarnya dia...dah 2 kali tukar sangkar tu. Mula-mula adik saya beli dulu (masa umah lama) saya tersangatlah takut dan ngeri. Bising jugaklah mulut saya ni. Akceli bukan ngeri tapi geli...


Dulu umah kecikkan & kawasan macam tak bape selamat , so benda alah ni kenalah duk sekali dalam umah, lagi pun sayang ooo kalau ilang. Tapi sekarang dia dah duk kat koridor atau di luar rumah..selamatlah saya..haha..

Iguana ni penah terlepas 2 kali ya (kat umah lama)...time tu saya rasa cam tak selamat jer duk dalam umah, u olls bayangkan kalau tetiba dia ada kat atas katil ker, tak ke naya namanya tu...dulukan saya keje, so iguana ni tinggallah sensorang kat umah (sadis sungguh ayat ni kan...haha), sekali tu bila saya balik....hohoho dia tak de dalam sangkar. Puas dah kita orang cari, bawah kerusi, bawah meja, bawah katil semua tak jupe..saya mmg tak puas ati selagi tak juper, rasa tak bole nak tido malam tu...

u olls tau dia duk lepak kat mana????Hahaha...baikkk punyer lepak kat atas tv, bawah kain tutup tv tu...entah apa motif dia duk kat situ pun saya tak tau....minat kat tv tu kot. 1st time dia hilang pun, hb jupe dia duk kat atas area tv. haha sib baik jupe kalau tak....

tapi sekarang saya dah tak takut lagi dah, siap pegang-pegang & usap-usap lagi...rasa cam sayang pun ada gak...ialah hari-hari saya yang jadi tukang bagi makan dan kadang-kadang tu ada gak slow talk ngan dia...haha...duk umah sensorang sunyi tau...

Sejak balik dari cuti-cuti m'sia kat pulau lang tengah tu hb sibuk nak bela ikan pulak. Ikan air masin...saya sukaaaaaa...sebab nanti bolelah bela nemo yang cute miut tu tapi kos nak bela ikan air masin ni sangatlah tinggi...entahlah...jadi ke tidak kan....kita tunggu jer lah....








4 sentuhan jemari:

nino mok berkata...

akak geli abes ngan iguana...eiiieii naik bulu roma.

dulu hb ada gak bela kekura ngan ikan. dah bosan keje tukar air manjang akak bebel2. tiap kali tukar air akak dipaksa kuarkan ikan masukkan ikan.

akak bising hb kata mana boleh akak kena tolong jugak. alasannya sesama tengok ikan so kenalah sesama cuci.

ikan2 abes mati sebab bebudak masukkan kuih raya. lepas tu tak bela ikan sampai skrg..legaaaaa

ina @ nina @ infazety berkata...

kak nestum...

mula2 mmg geli gak...tapi dh lama2 jatuh sayang plak...hukhukhuk...teman dikala ina tinggal sorang tu kak...

mmg ar kak..kura2 yg anak ina bela tu pn kadang2 ina bebel gak bila air xtukar...berbau tau kak..tu bila hb tau dia suh lepas jer benda alah tu...

budak2 mmg xcited tgk binatang ni kak...time umah ina kenduri dulu, iguana tu siap simpan dlm bilik lagi kak...budak2 duk hentam ketuk ngan kasut...sian dia ketakutan..

biasanya kak...derang ni xcited memula bela jer...pastu kita nilah yg jadi tukang tuka air, bagi mkn dan mcm2 tukanglah kak....hahaha...

Jid berkata...

akak dah buka zoo kat umah ke? best!2... kura2 ke dlm kuali tu K.Fa? ish..ish..ish..jgn digoreng tau... (Pesanan dari AJK WWF).. hehehe...

ina @ nina @ infazety berkata...

jid...

a'ah...ckit ari lg jadi mini zoo lah kat koridor umah akak ni...

mana kualinya sayang oiiii...kuali ngan baldi pn xkenal ke? *piat tinger jid*