Sabtu, Mei 02, 2009

01 May 2008 - Hari Pertama Bertukar Title

Hai....u olls jangan ingat saya salah taip date atas tu ya...tidak sama sekali...

01 May adalah cuti umum bagi Malaysia...dan pada 01 May 2008 lah title diri saya bertukar dari pekerja swasta yang sangat komited selama 16 tahun kepada surirumah tangga sepenuh masa....

Kenapa saya pilih 01 May 2008 untuk bertukar title?? Oh! Tidak...Bukan saya saje-saje pilih date tu ya....secara kebetulan atau pun ter eksiden...dan kalau u olls nak tau jugak...02 May 1993 adalah hari pertama saya memulakan langkah sebagai pekerja di salah sebuah syarikat pelancongan swasta...

Selama 16 tahun saya membanting tulang bekerja (ayat skemakan...macamlah kejer kat sawah bendang) saya cuma bekerja di dua buah company sahaja...wahhhhh!!!! sangat setia u olls..

16 tahun tu...silap-silap...akceli saya bukan nak hikayatkan kisah 16 tahun ni, saya cuma nak hikayatkan kisah yang 15 tahun tu aje...tak sampai setahun kot...dalam 7 ke 8 bulan je saya kerja kat company pertama, lepas tu terus tukar ke company kedua yang mana saya berkhidmat selama 15 tahunnnnn.....

Kenapa saya tiba-tiba amik keputusan berhenti kejer? Macam mana saya nak xplain ya... susah soklan ni, ala-ala mencabar minda....hehe....oklah...meh saya hikayatkan kisah selama 15 tahun tu....harap-harap u olls sudi baca sampai peranggan terakhir....

Bismillahhirrahmannirahim.....

Saya memulakan karier seawal umur saya 18 tahun...awalkan...lepas je abis SPM dah gatal nak bekerja...peluang nak belajar bukan tak ada....ada...tapi zaman-zaman tahun 90 an tak macam zaman sekarang ni, peluang belajar sangatlah banyak...

Zaman 90 an tu...serasa saya tak ada istilah kerajaan, senang2 nak bagi pinjaman macam sekarang ni...macam2 ada...mewah budak2 zaman ni...mana kerajaan bagi lagi, mana mak bapak hulur lagi...mewah...mewah...itu pun susah nak bayar balik pinjaman kan....

Macam2 alasan saya kan....memanglah...mula2 dulu memang niat nak sambung belajar, kiranya macam sambil kejer sambil belajarlah...tapiiiiiiiii...kita hanya merancangkan TUHAN LEBIH TAHU.....(tetiba pulak keur title buku nora ismail....sori ros...aku pinjam title novel ko)

Zaman tu pun gaji bukannya banyak mana pun...seciput jer, tapi walaupun seciput dapatlah jugak bagi mak bapak....dan zaman dulu tak macam zaman la ni...semua benda alah mahal, kalau dulu pergi pasar malam bawak takat 10 hinggit tu macam2 bole bawak balik...tapi cuba sekarang ni gi pasar malam bawak 10 hinggit...ikan tenggiri sekor pun tak lepas...

Arwah abah yang kuat suruh saya sambung belajar lagi...ialahkan...akak & abang, dua2 masuk U...sampai kat saya terus nak kerja...mula2 arwah bising jugak, tapi lama2 dia ok. Saya pun time tu ada gak survey2 tempat belajar, siap dah amik borang pun...

Awal tahun 93 arwah abah sakit teruk...lama dia sakit...adalah jugak dua tiga bulan sampaikan mak terpaksa cuti 2 bulan untuk jaga arwah. Oh! Ya...mak & abah saya bekas pendidik...

Masa tu banyak sangat guna duit...dari hospital kerajaan pindah ke hospital swasta di KL...tapi sakit arwah tetap tak baik, nasib baiklah mak jenis yang penyimpan jugak....tapi bila dah terlalu tinggi bill, sape boleh tahankan...masa tu hanya saya & kakak aje yang keje, abang masih di U dan 2 adik2 saya masih bersekolah...

Dan pertengahan bulan Mar 93 abah pergi meninggal kami buat selama-lamanya...bukan saya mendoakan DIA ambil nyawa abah...tapi...hati saya terseksa tengok menderitaan yang abah tanggung...nantilah...kalau ada masa nanti saya buat n3 untuk sakit abah tu...

Keputusan saya nak sambung belajar terkubur bersama perginya arwah. Mak pun masa tu tak banyak kata...cuma abang saya yang sikit bising dengan keputusan saya.

02 May 93 saya memulakan tugas baru saya di sebuah company pelancongan swasta. Tika itu umur saya baru 19 tahun...Banyak yang saya belajar dari staf2 kat sini...dari 1 company yang bole dikira agak besar, dalam tahun 96 satu lagi branch dibuka, menjadikan perniagaan company bertambah-tambah pesat...

Saya senang bekerja di sini...kawan2 pun baik dan dah macam adik-beradik sebab masing2 pun dah lama, kiranya time tu memang kami ni dikira sangat2 senior.

Rasanya masuk 5 tahun company tu dibuka....mulalah timbul macam2 problem ...especially problem kewangan...dan kami2 ni semua terpaksalah terkena tempiasnya. Saya masih boleh bertahan lagi walaupun time tu ada gak ura2 nak cari peluang baru, tapi mengenangkan nak pergi interview...aduhhh!!! saya lupakan aje niat tu...

Dan di akhir tahun 2007 saya mula terasa bahang problem yang timbul di branch opis tu, bila mana saya diarahkan bertugas di sana selama lebih kurang 3 bulan bagi membantu kerja2 account yang dah tunggang langgang, ini jugak salah satu sebab kenapa company ni menghadapi masalah kewangan...account staff bertukar ganti..

Selepas 3 bulan saya disana, saya kembali ke company asal saya bertugas...dan tak sampai 2 bulan saya bertugas di sana, sekali lagi saya diarahkan ke branch opis tu. Masa tu saya dah rasakan ke fed-up an, dah rasa macam diri saya ni bola pun ya...sekejap tendang sana sekejap tendang sini...

Hb dah start berleter....saya pun dah naik pening...hb kata saya tak tegas...ikut aje apa bos suruh...aduhhh!!! ini lah problem terbesar saya. Dan pada masa ni hati saya sangat2 tak tenang. Bangun pagi rasa malas nak pergi opis...

Dan akhirnya saya ambil keputusan berhenti kerja. Mula2 saya rasa cuak jugak...ialah hb pun business bukan besar mana, takut saya mengenangkan nasib masa depan....tapi semua tu DIA LEBIH TAHU kan...

Tiga kali saya beristikarah, minta petujuk dari DIA akan keputusan saya ni...alhamdullilah lepas saya beristikarah, hati saya lebih tenang dan perasaan was2 saya lenyap begitu saja. Saya lebih yakin dengan keputusan yang saya buat.

Dan hari terakhir sebelum saya berangkat menunaikan Umrah, tak silap saya hari Jumaat, saya meletakkan surat peletakan jawatan saya atas meja bos, masa tu dia tak ada, dan saya berkira2 dia cuma akan baca surat saya lepas selamat saya berangkat ke tanah suci.

Selama saya menunaikan Umrah, saya langsung tak terfikirkan cerita yang akan saya terima bila saya kembali ke tanahair nanti.

Sehari lepas saya balik ke malaysia saya balik hari rabu, hari khamis & jumaat tu saya masih bercuti...saya menghubungi ofismate saya yang paling rapat, bertanyakan kisah surat tu....oh! ya...rupanya bukan surat saya sorang je, ada satu surat lagi dari budak sales, juga surat perletakan jawatan. Dan kalau u olls nak tau tarikh saya berangkat buat umrah tu adalah tarikh dapat gaji + bonus...

Dan semuanya bermula, ofismate cerita....boss mengamuk & terus stop gaji (time ni gaji baru sebab ada kenaikan gaji) + bonus saya. Dia macam tak puas hati dengan saya, akceli seminggu sebelum saya bercuti ke umrah, saya di arahkan ke branch ofis, tapi saya buat dhek aje..saya katakan pada boss saya cuma akan ke branch ofis lepas saya balik nanti...kadang2 kita patut lawan jugak kan....

Lepas ofismate saya cerita, airmata saya merambu2 keluar, saya terasa sangat...sampai hati boss saya tu buat saya macam tu....pada hal benda tu kecik aje (kecik pada sayalah) saya tak ralat sangat pasal duit tu tapi yang saya ralatkan macam mana dia sampai hati buat saya...oh! ya...boss saya tu poms ya...agaknya dia pun emo terlebih...

Hb pujuk saya kata hb...biarlah boss saya buat cam tu...rezeki Allah tu ada kat mana2 bukan dia yang tentukan rezeki saya dan maybe inilah dugaan pertama saya sekembalinya saya dari tanah haram itu...akhirnya saya reda, terima apa aje ketentuannya, mungkin banyak HIKMAH yang tersembunyi yang tak saya ketahui...

Hari isnin saya kembali ke ofis...sepatutnya saya mesti melapurkan diri di branch ofis, tapi hb dah warning awal2, jangan nak buat keje bodoh ikut lagi cakap boss tu...

Saya jalankan tugas macam biasa, settlekan kerja2 yang tertanggguh kerana saya cuma ada masa 2 minggu saje sebelum saya berhenti...

Boss saya?? Dia buat tak nampak je saya ni, tak pasal2 kawan sebelah saya pun kena tempiasnya...boss saya tak panggil pun saya masuk billik dia, tanya nape saya nak berhenti, maybe dia expect saya yang akan gi serang dia pasal gaji + bonus tu....tapi saya tetap maintain.. saya tak nak jadi orang bodoh lawan2 macam tu....nanti hati sendiri tak tenang....tak semestinya kejahatan tu mesti dibalas dengan kejahatan jugakkan...kesabaran tu amat besar Hikmahnya dan doa orang2 yang teraniaya amat2 makbulkan.....

Rasanya seminggu jugak dia buat muka dengan saya, langsung tak pandang saya...saya pun boleh buat apa...dah orang tak sudi pandang kita takkan kita nak terhegeh2 depan diakan...

Sampailah satu hari tu, dan hari tu hari Jumaat...kebetulan saya bertembung dengan boss dekat bawah lobi ofis saya, saya baru sampai dia pun sampai...saya senyum kat dia, u olls tahu... dia buat dunno je, macam tak nampak je kewujudan saya kat situ...eeiiiii perangai tak pro langsungkan, nama je boss...

Agaknya dalam setengah jam saya buat kejer, saya masuk dalam bilik dia hantar dokumen, entah apa mimpi dia pulak tiba-tiba je tanya saya kenapa saya nak berhenti....ayoyoyoo dah lambat dah weeiiiii..seminggu je lagi saya nak blah baru nak beramah mesra...boss...bosss..

Salah satu ayat yang dia tanya..."u berhenti sebab tak suka i transfer u kan" hhmmmm...bijak...bijak...pandai boss i ni...tapi saya maintain menafikan benda yang betul tu... bukan apa saya ni dah malas nak berbalah2, biarlah...saya naklah bila saya berhenti nanti tak ada dah cakap2 belakang pasal saya....biarlah saya simpan kesedihan saya ni sendiri...saya tak kisah....kan kemaafan tu dendam yang terindah....

Dan hari terakhir saya di company saya tu...30 April 2008 adalah hari yang paling mengharu birukan...penuh emosi...boss saya tu siap peluk2 saya, say sorilah, dia siap cakap kalau tetiba saya nak keje semula, dia akan terima saya...tak apa boss.. saya tak simpan dalam hatinya...u are forgiven..dia bagi saya hadiah rantai, cantik...

Macam2 hadiah yang saya dapat...jam, novel, set crossstitch, cadar dan ada lagi dua tiga barang....saya sedih...memang sedih....15 tahun hidup bersama tiba2 berpisah, yang paling saya tak tahan kakak yang duduk sebelah saya....dia nangis tersedu sedan...dia tak bole control, saya apalah lagi bila orang dah mula saya pun sekali lagi nagis2...teruk betul masa tu...sampaikan atas motor pun saya nangis2 jugak...hb gelak2 je kat saya.

So, sekarang ni....setelah setahun bergelar suri rumahtangga apa yang saya rasa ???? Entah masa mula2 dulu saya rasa happy, ialah kalau time keje memang tak cukup masa tapi bila dah berhenti terlebih2 masa pulak...

Saya tak ada baby nak jaga...anak2 dah besar, so kadang2 tu bila tinggal sensorang rasa jugak kesunyian...tapi u ollsss...banyak sungguh HIKMAH yang DIA tunjukkan pada saya lepas saya berhenti ni.....Alhamdullilah.....

5 sentuhan jemari:

nino mok berkata...

kisah ina ni sedikit sebanyak sama ngan apa yg akak lalui dahulu dan sekarang. dulu bos poms akak cam bola di tendang ditanduk ke sana sini utk setelkan department yg bermasalah. bila dah ok yg dapat nama adalah dia.

skrg bos lelaki tapi suka hangin satu badan tak kena masa. akak pun tengah pikir dan pikir nak cabut.

tunggu wktu yang sesuai nak blah cari job lain. kena cari keje lain jugak sebab akak masih ada komitmen utang2 nak kena setel. kalu takde utang lama dah blah.

ryn berkata...

:D wishing u luck anywhere u go mwaaaaah

@yu berkata...

ayo yoooo..itu mcm kaaa

Noor Suraya berkata...

masa kaksu berhenti dulu pun, kaksu tak dapat bonus n tunggakan hanya kerana surat letak jawatan kaksu awal dua tiga hari awal dari pengumuman :D

ina @ nina @ infazety berkata...

nino...

dua2 company yg ina join, boss poms..xrasa pn dpt boss laki...

kadang2 boss poms ni bole jugak bertolak ansur tapi bila tiba time puting beliung dia...abis kita kena tempias...

kak ryn...

thanks sis...muahhhh!!!

kak pink...

naper? x percaya kaaa ?

kak sue...

naper management ni xbole nk pkir kebaikan & budi yg kita tabur bertahun2 tuuu....

sekali wat silap mcm tiada maaf bagimu kan....malang nasib kita.. mmg tak ada rezeki....