Selasa, Mei 05, 2009

Bulan Membaca Novel

Hai...


Pesta Buku dah hampir 2 minggu berakhir, tapi saya tak berkesempatan lagi nak menghikayatkan kisah2 yang saya lalui di sana...insyaallah, tunggu ya....nanti saya coretkan kat sini....kalau tetiba terasa M saya wat n3 bergambar je lah....


Apa yang saya nak kabarkan kat sini, kat blog saya ni....saya adalah dalam mood...membaca novel...sangat2 menghoyan ya...u olls boleh tengok kat sebelah kanan blog ni...kan ada saya letak novel2 yang sedang saya layan tu....


u olls bayangkan novel nora ismail & lily haslina nasir yang setebal 700 ++ & 600 ++ pages tu saya boleh habiskan dalam masa 1 atau 2 hari saja...gilerkan...tapi itu yang benar, bukan pembohongan semata2 ya....

saya memang macam ni...kalau aura tu datang....u olls pun akan geleng paler tengok ketaaksuban saya mengusung novel. Hb dah puas geleng paler dah...semalam dia tanya saya, masa tu saya tengah baca novel lily haslina...

Hb : Bape lama awak nak abiskan satu novel tu...agak2 bape lama novel2 yang awak beli ari tu abis??

Saya : (sambil gelak2)...novel ni saya start baca semalam...kalau tak malam ni kang, pagi esok abislah....

Hb : Awak ni biar betul....tak buat keje umah ek!! (hb dah pusing kiri kanan atas bawah tengok keadaan umah)

Saya : Eh! Tengok orang sikit arrr...semua dah setel saya buat. (sib baik memang dah kemas betul2) Kalau awak nak tau sebelum saya abis novel ni, novel yang satu tu pun dah abis...saya baca 2 ari je (sambil tunjuk novel nora)

Hb : Awak ni memang antu novel lah....(sambil geleng paler)...

Saya : Laaa...baru tau ke? (sambil gelak2)



Hari ni setelah pagi tadi katam novel lily haslina nasir, saya mula mengulit novel norhayati berahim pulak...

Bila masa saya baca novel?

Kalau dulu time keje...masa memang limited. Tapi ada gak sekali tu saya wat gilerrr... saya tak tido malam sebab nak abiskan novel nass alina yang tebal giler tu...tapi memang berbaloi sebab novel tu memang best!!!

Sekarang ni, masa saya memang banyak...ke kadang tu sementara goreng ayam pun saya sempat baca novel, sib baik saya tak buat perangai bawak novel masuk bilik nak lepas hajat....kalau tak itu dah kira tahap sewel dah tu...

Dalam kete pun saya sempat gak membaca...bila keur nak kemana2 novel mesti saya usung sama, esp. kalau balik kampung...panjangkan masa perjalanan tu...kalau betul2 tekun mau abis 1 novel yang ketebalan 200 ++ .

Sementara nak tunggu afiq & zati balik sekolah pun saya sempat pulun baca...dalam kete jugak...pendek kata....memang kemana2lah mesti ada novel...kadang2 tu kalau tetiba tertinggal novel...aduhaiiii rasa macam ada yang tak kena jerrr....

Itu time meghoyan membaca....kalau tetiba time tak de mood tu....novel best pun jadi berminggu2 nak abis...saya rasa u olls ulat2 buku pun mesti prangai cam saya kan...

okey..saya memang tak pandai bab2 nak mengulas ni...kak mar...sori ek!! fa bab2 mengulas ni memang failed tahap F9 tapi apa yang saya dah lalui sepanjang mengulit 2 novel (nora & lily) ni....hati saya rasa puas sangat bila bacaan saya sampai ke noktah yang terakhir...

Memang novel2 dua penulis ni tak boleh nak dipertikaikan. Cukup segala rencah perisanya...masam, manis, pedas, pahit semua cukup...kalau u olls nak tau...u olls try lah baca & hayati kisah2 dalam novel tu...insyaallah u olls tak akan rasa kecewa...

dan....novel2 2 penulis ni tak pernah lagi mengecewakan mood bacaan saya...tahniah buat kak lily & nora ismail aka rose harissa..penceritaan anda berdua memang mantopp!!!

nota kaki :

lepas saya wat posting n3 ni..saya terbaca msg dari kak lily yang bertanyakan pasal novel dia yang saya katakan begitu superb di blog dia, dan dia minta saya buat ulusan sikit...

kak lily...saya tak pandai nak mengulas, tapi untuk kak lily saya pandaikan jugaklah diri saya ni...

Bahagian Awal AAK

~ penuh dengan lawak2 selamba...saya suka..inilah yang saya tunggu2 bila membaca sesebuah novel...tiap kali saya baca dialog2 antara suraya, nora & dura saya rasa macam nak terguling2 je...

Bahagian Pertengahan AAK

~ dah masuk bab2 serius ni bilamana watak sheila muncul...penceritaan kak lily memang berjaya membuatkan saya sangat benci dengan sheila...

~ saka & ilmu hitam .... sepanjang penghayatan saya ketika menatap novel ni...huiiisss meremang bulu roma...kisah sheila yang memuja2 hisham buat saya tak senang duduk.

Bahagian Akhir AAK

~ bab kemuncak bilamana semua kejahatan sheila ni dah memakan diri dia sendiri.. terus terang saya katakan...100 ++ pages yang terakhir ni buat diri saya dalam keadaan berdebar2...akceli saya bole je abiskan criter ni semalam, tapi memandangkan time tu dah pukul 12.30 malam dan tiba pulak di bab2 terakhir yang menemukan sheila dan bomoh nyir tu, saya tak lalu nak teruskan...makin meremang2 bulu roma saya...

~ dan pagi tadi tiba di pengakhiran cerita...saya menutup AAK dengan satu rasa yang sangat puas dan kagum....kagum dengan penganugerahan DIA ke atas bakat kak Lily...TAHNIAH kak!!!!

oraitttt...abis dah...harap2 kak lily pulak puas ati dengan ulusan saya pasal AAK...kan saya dah kata saya tak pandai nak ulas2 ni...very the simple kan...

7 sentuhan jemari:

nino mok berkata...

uhhhh bila la turn akak nak layan novel ni
aritu masa di pwtc lalu-lalang jer kat booth novel tu
sebab mood dah lari baby sentap

pandai ape ina buat alasan
akak rasa tertarik dan menarik

Rose Harissa berkata...

Salam infa...

Hahaha... lawak ler ko ni... fail tahap F9 ye... kekkeke... IT sungguh...
tapi mekasih weh sbb sudi baca novel aku tu... :)

aku baca netri ko yang kat bawah ni... waaa... kita sekepala la... setia giler kat company...
last2 berenti setelah satu jangkamasa yang lama... mmg bos tahap pandang muka pun tamau tp tak sedar salah sendiri...
dan aku setuju kata2 ko tu... banyak hikmah yang DIA tunjuk bila dah berhenti ke... TUhan Lebih Tahu kan?
hahha...

take care

antubuku berkata...

wa kena tutup blog la

ina @ nina @ infazety berkata...

nino...

ina ingatkan nino ada rembat gak novel masa kat pwtc ari tu...
apa yang bb sentapkan????

menarik, tertarik ke kak review ina tu???
ina rasa review cam ada yg x kena jerr....hukhukhuk...


rose...

novel2 ko mmg aku nanti2 kn kemunculannya...ada dua lagi novel ko yg aku x baca lagi, serasi di hati & mulanya satu cinta. 2 novel ni kat kawan aku.

aku ni mmg setia tahap bole dapat award tau, tp tu lah kesetiaan aku tu boss x pandang...

dulu klu org tanya xnk cari keje lain ke...haha senang je aku cakap, saya sign mati kat cni... upa2nya x sempat pn sign apa2...kihkih...

yeppp...TUHAN LEBIH TAHU...segala yang berlaku...

ina @ nina @ infazety berkata...

alamak antubuku....

wa minta ampun...xde niat pn nk amik alih job lu...tp penulis request...

lu sambung lah job lu tu...wa x kacau dah...larikkkkssssss!!!!

nino mok berkata...

baby tido dlm keta
bila dikejut hangin la dia ngah sedap2 tido
stat parking sampai kat atas, jalan hentak2 kaki muka kelat
pastu kita org layan kaklong dulu
beli buku lagi dia sentap
wat pangai tarik muka gulung2 baju
tu yang mood akak lari
akak tak beli satu benda apapun
bila baby dah dapat buku dah dapat apa yg diidamkan baru dia ok
pastu akak/kami terperangkap kat booth yg jual 'smartkid' ala lupa pulak namanya apa. kat situ je dekat 40min. bukan nak belipun tapi salesman tu dok pokpekpokpek non stop kami tak blh nak blah. nasib baik baby nak ke toilet....selamat.

ina @ nina @ infazety berkata...

siannya bb...
budak2 mmg cm tu kak, br tido kena kejut mmg dia akan wat peel...

booth ala2 'smartkid' tu mmg banyak time book fair ari tu. bukan ina nk katalah, derang ni kadang2 menganggu kita..duk usha2 kita, nak2 bila kita bawak bebudak..lagilah derang goreng macam2...

mula2 tu mmg suh kita dengar je... lepas tu siap paksa2 beli pulak. kawan ina kena kak...

kawan ina kata sebelum nk beli kenalah diskuss ngan laki dulu. bole plak budak tu kata...benda2 baik macam ni xkn itupun nk kena diskuss ngan laki...

adake ayat mcm tu keur dr mulut dia..