Rabu, Mei 13, 2009

Cerita Kampung

Lama pulak tak berhikayat kat sini. Almaklumlah....bulan membaca novel masih lagi berlangsung.

Last week saya balik kampung. Lama sangat dah tak balik, adalah dekat sebulan kot..kan ari tu 2 minggu bz kat pwtc. oppssss...cerita kat pwtc tak buat lagi lah....nanti lah eh!!!

Kami balik Jumaat malam dalam pukul 10 malam bertolak dari KL. Kenapa bertolak malam? Ini adalah kerana, esok paginya hb nak pergi ladang kat melaka...

Ikut PLUS highway...jalan tak jem..tapi kete banyak. Dalam perjalanan adik saya call, katanya dekat Bukit Putus ada lori askar terbalik masa dia lalu dekat situ dalam pukul 7.30 malam. Kalau ikut2 perkiraan saya, maybe time kami lalu nanti, lori tu dah dialihkan.

Sampai kat Ampangan, adik saya yang sorang lagi call, dia kata jalan jem kat Bukit Putus. Ayooo.....sudah pukul 11.30 malam pun masih jem ka? Kami nak buat macam mana kan, kena jugaklah tempuh, sebab itu je jalan yang ada...

Nasib baiklah kete tak berapa banyak malam tu, walaupun masih jem. Lama jugaklah kete tak bergerak, rasa cam parking je...agaknya dalam 20 minit baru kami nampak lori yang terbalik tu.. Memang satu jalan je bole lalu, so kenalah ikut giliran....sian budak2 askar ni, dah lah gelap giler, kena pulak jadi polis trafik...ngeri tau...dah lah derang ni pakaian serba hijau gelap...bahaya... takut kete atau lori tak nampak derang ni...dah lah dekat selekoh.

Saya sampai kampung dekat pukul 12 kot....Sembang2 ngan mak sekejap terus zzzzz...

Pagi Sabtu tu, dalam pukul 7.30 saya, hb & zati terus gerak ke Melaka, pergi tengok perkembangan ladang serai. Kali ni Ladang yang dekat Jasin. Ladang yang satu lagi dekat Bukit Katil, buat masa ni tak boleh diusahakan sebab tanah berair, kena tunggu lagi 3 bulan.

So layan gambar je lah eh!!!




Ladang yang baru ni berdekatan dengan homestay.

Mula2 sampai, saya pelik tengok derang rebus buah kanbas (buah yang pahit tu, macam peria, tapi lagi besar dari peria) yang hijau dan yang dah kuning. Dalam pikiran saya ni, takkan nak makan yang dah kuning tu...hahaha...rupa2nya buah2 tu untuk bagi ikan makan daaaaa...



posing ngan topi uwan. suka dia pakai topi ni...kat KL manalah ada orang pakai topi ni kan...hahaha..




pokok cili yang masak ranum...banyak giler u ollsss...pokok2 cili ni akan dibuang, so sayanglah tengok buah2 cili yang merah tukan....kat KL cili mahal tau...so saya dengan gigihnya, tengah panaz2 tu, mengutip cili2 ni dari satu pokok ke satu pokok...banyak pokoknyaa....berbatas2...



hb yang 'turun padang' tapi sekejap je...mana nak tahankan...dah biasa keje dalam aircon. Sekarang ni cuaca panaz melampau2....peluh menitik2.



Inilah hasilnya....merah2kan...banyak tau saya petik. Dekat penuh satu baldi kecik. Sensorang pulak tu..Saya pikirkan panaz jeeee....kalau redup mau berbaldi2 saya petik...banyak gilerr lagi yang saya tak petik...sayang je...harap2 minggu ni saya datang ada lagi cili ni...



Ada sungai kecik dekat dengan ladang ni....Kalau lah air penuh mau terjun tiruk rasanya...hahaha...ingat zaman dolu2 kala....



Ni dah nak balik dah ni...sempat lagi posing padahal badan dah melekit2...


On da way balik ingatkan nak singgah kolam ikan tapi abang yang jaga kolam tu tak de...so tak jadilah....terus balik, sampai rumah dalam pukul 5 petang...ramai pulak makcik2 saya yang balik kampung....

Derang bila tengok je saya bawak cili...huikkkk....berebut2 nak tapau. Tak kisahlah kan memang banyak pun...nak buat apa cili sampai sebaldi tu...bukan bole buat ulam pun cili tu. Akceli saya bawak jantung pisang sekali...banyak oooo jantung tu tapi tak snap lah pulak....lupa dah ramai2 tak sempat dah...dan ada pokok limau 2 batang yang hb ambik...konon2 nak bawak balik KL, nak tanam kat umah ni tapi pokok tu pun kena rembat gak ngan makcik2 saya tu...x pelah, insyaallah minggu ni pergi lagi, harap2 ada lagi lah pokok2 tu semua....



Kek untuk mak saya sempena mother's day.




0 sentuhan jemari: